ΒΡΕΘΗΚΕ ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΟΥ ΔΙΑ ΣΤΙΣ ΕΠΑΝΩ ΑΡΧΑΝΕΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ; - Was Jupiter's palace found in Crete?

0

 

του Κωστή Αλεξίου

Το Παλάτι του ίδιου του Δία ίσως είναι είναι το εκπληκτικό, τριώροφο "Μινωικό" Ανάκτορο, που φέρνει ολοένα στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στις Επάνω Αρχάνες Ηρακλείου Κρήτης!

Το Ανάκτορο εντοπίστηκε για πρώτη φορά την δεκαετία του 1960 από τον νεαρό τότε Αρχαιολόγο Γιάννη Σακελλαράκη και έχει το ίδιο μεγάλο μέγεθος με εκείνο της Κνωσού!

Οι νέες, φρέσκες πια ανασκαφές, η σχεδιαστική αναπαράσταση του νέου Ανακτόρου και όλα τα δεδομένα και η ιστορία της περιοχής, τείνουν να καταδείξουν ότι αυτό ίσως είναι το συγκλονιστικό Παλάτι του Δία!


ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΝΑΚΤΟΡΟ

Το Ανάκτορο του Δία στις Επάνω Αρχάνες Ηρακλείου Κρήτης

Το άγνωστο στους πολλούς Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών, των 34, ως τώρα, ισογείων και άλλων τόσων υπεργείων δωματίων, είναι τριώροφο, κατασκευασμένο από λαξευτούς πωρόλιθους, με τοιχογραφίες που εικονίζουν φυτικά και θαλάσσια μοτίβα, αλλά και γυναικείες μορφές, με δάπεδα από χρωματιστούς σχιστόλιθους, πολλούς βωμούς και πλήθος πολύτιμων αντικειμένων, όπως χρυσελεφάντινα ειδώλια, ανάγλυφους λίθινους λύχνους, ποικίλα αγγεία, ειδώλια και άλλα.

Πολύθυρο Μινωικού Ανακτόρου Αρχανών

Η ανασκαφική ομάδα των αρχαιολόγων δρ. Πολίνας Σαπουνά ΄Ελλις, Δημήτρη Κοκκινάκου και Περσεφόνης Ξυλούρη, των σχεδιαστών Γιάννη Ανδρουλιδάκη και Αγάπης Λαδιανού και των συντηρητριών Βέτας Καλυβιανάκη και Χρυσάνθης Ζαχαριουδάκη, υπό την  διεύθυνση της δρος Έφης Σαπουνά - Σακελλαράκη, εντόπισε τώρα και το εντυπωσιακό πολύθυρο της κεντρικής εισόδου, που, όπως όλο το κτίριο, θυμίζει πολυτελέστατο σημερινό ξενοδοχείο, όχι 5 αστέρων, αλλά 15 αστέρων!

Κυρίαρχο δε υλικό στην διακόσμησή του ήταν ο γυψόλιθος, ένα υλικό που το έκανε να λάμπει κάτω από τον ελληνικό ήλιο! Μάλιστα, οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν πως χρησιμοποιήθηκε εδώ πιο πολύ γυψόλιθος από ό,τι στην φημισμένη Κνωσό! Γιατί άραγε;


ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΜΙΝΩΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Το νέο Μινωικό παλάτι βρίσκεται 12 χιλιόμετρα από το λιμάνι του Ηρακλείου, 7 χιλιόμετρα από εκείνο της Κνωσού, 27 χιλιόμετρα από το Δικταίο Άντρο, το σπήλαιο του όρους Δίκτη όπου φέρεται να γεννήθηκε ο Δίας και 30 χιλιόμετρα από το Ιδαίο Άντρο, το σπήλαιο τους όρους Ίδη (Ψηλορείτης) όπου φέρεται να μεγάλωσε ο Δίας!

Με άλλα λόγια, το Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών βρίσκεται ακριβώς στην μέση της απόστασης των σπηλαίων του Δία! Και αυτό δεν είναι τυχαίο! Ο δε Δίας, όπως δείχνουν τα σπήλαια, ήταν γέννημα θρέμμα Κρητικός!

Εντυπωσιακή σφραγίδα από αχάτη στις Αρχάνες

Το Ανάκτορο απλώνεται στο κέντρο περίπου των σημερινών Επάνω Αρχανών, όπου βόρεια και σε απόσταση μόλις 1.000 μέτρων, στο Φουρνί, βρέθηκε η περίφημη "Μινωική" Νεκρόπολη, που θεωρείται το σημαντικότερο προϊστορικό νεκροταφείο όλου του Αιγαίου, με ταφές του 2.400 έως 1.200 π.Χ., ενώ δυτικά και σε απόσταση 1.500 μετρων, βρίσκεται το πολύ σημαντικό "Μινωικό Ιερό της Κορυφής", ορατό από την θάλασσα και τους ατρόμητους Κρήτες θαλασσοπόρους, που κυριαρχούσαν τότε σε ολόκληρη την Μεσόγειο! 

Ταφή Βασίλισσας ή Πριγκίπισσας στο Φουρνί Αρχανών, 1.400 με 1.350 π.Χ. - σχεδιαστική αναπαράσταση ευρημάτων θολωτου τάφου Α΄ - πηγή

Με άλλα λόγια, το  Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών δεν χτίστηκε σε τυχαία θέση, αλλά σε ένα απόλυτα κομβικο μέρος, στην καρδιά κυριολεκτικά του λεγόμενου "Μινωικού" κόσμου!


Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑ

Και το πλέον τρομερό στοιχείο, είναι ότι κάπου εκεί πάνω φαίνεται πως βρισκόταν και ο Τάφος του ίδιου του Δία!

Μάλιστα, ο φιλόσοφος Πορφύριος ο Τύριος (234 - 305 μ.Χ.), στο έργο του "Πυθαγόρου βίος", αναφέρει ότι ο Πυθαγόρας πήγε στην Κρήτη και βρήκε τον τάφο του Δία! Η επίσκεψη αυτή πρέπει να έγινε περί το 550 π.Χ..

"Εἰς δὲ τὸ Ἰδαῖον καλούμενον ἄντρον
καταβὰς ἔρια ἔχων μέλανα τὰς νομιζομένας τρὶς ἐννέα
ἡμέρας ἐκεῖ διέτριψεν καὶ καθήγισεν τῷ Διὶ τόν τε
στορνύμενον αὐτῷ κατ' ἔτος θρόνον ἐθεάσατο, ἐπί-
γραμμά τ' ἐνεχάραξεν ἐπὶ τῷ τάφῳ ἐπιγράψας
"Πυθαγόρας τῷ Διὶ", οὗ ἡ ἀρχή·
ὧδε θανὼν κεῖται Ζάν, ὃν Δία κικλήσκουσιν.
(Πορφύριος, Πυθαγόρου βίος, 17.5 έως 17.10)

"Έπειτα κατέβηκε σ' ένα σπήλαιο, το λεγόμενο Ιδαίο άντρο
κρατώντας στα χέρια του μαύρο μαλλί.
Έμεινε εκεί τις καθιερωμένες από το τελετουργικό 3χ9 = 27ημέρες, 
πρόσφερε θυσίες στον Δία και είδε το θρόνο που στρώνεται κάθε χρόνο προς τιμήν του. 
Χάραξε δε κι ένα επίγραμμα στον τάφο του, με τίτλο 
«Ο Πυθαγόρας στον Δία», που άρχιζε έτσι:
Ενθάδε κείται ο Ζαν, που τον ονομάζουν Δία.

Εδώ αναφέρεται η επίσκεψη του Πυθαγόρα στο Ιδαίο Άντρο (Ψηλορείτης), όπου μεγάλωσε ο Δίας, αλλά δεν διεκρυνίζεται αν ήταν εκεί ακριβώς και ο Τάφος του ή κάπου αλλού στην Κρήτη, όπως π.χ. στην Ζώμινθο, κοντά στο Ιδαίο Άντρο, όπου βρέθηκε και ανασκάπτεται το πρώτο ορεινό ανάκτορο των Μινωιτών. Που ίσως να σχετίζεται με την Ορεινή Φρουρά του Δία, τους Ιδαίους Δακτύλους.

Σημασία όμως έχει ότι ο Πυθαγόρας είδε τον Τάφο του Δία και χάραξε και επίγραμμα. Άρα όντως ο Τάφος του Δία υπήρχε. Και αυτό σημαίνει ότι ο Δίας, ο Ζεύς, ήταν θνητός Βασιλιάς της Κρήτης και όχι "θεός"! Και σαν Βασιλιάς, περιλάλητος μάλιστα, θα είχε οπωσδήποτε το Παλάτι του!


Αξίζει εδώ να σημειωθεί, πως σαράντα περίπου χρόνια νωρίτερα από την επίσκεψη του Πυθαγόρα στην μεγαλόνησο, οι Αθηναίοι φαίνεται πως γνώριζαν ότι υπάρχει Τάφος του Δία στην Κρήτη και άρα ο Δίας δεν ήταν αθάνατος, άρα θνητός, άνθρωπος σαν όλους. Το ανέφεραν, μάλιοτα, αυτό στον Κρητικό Επιμενίδη, που τους είχε επισκεφθεί περί το 590 π.Χ., για να τους λυτρώσει από τις επιπτώσεις και λοιμούς που είχε προκαλέσει στην Αθήνα το "Κυλώνειο Άγος", η θανάτωση Αθηναίων που είχαν καταφύγει ως ικέτες στον βωμό της Αθηνάς και ενώ θα έπρεπε να τύχουν ασυλίας, εν τούτοις θανατώθηκαν.

Ο ευφυής Επιμενίδης, όταν άκουσε τότε από τους Αθηναίους ότι ο Ζευς είχε πεθάνει, αφού οι Κρητικοί είχαν τον Τάφο του στην Κρήτη, όπου, όπως του είπαν, έγραφε μάλιστα "Ενταύθα Ζαν κείται, ον Δίαν κικλήσκουσιν", αντέδρασε, λέγοντας ότι οι Κρητικοί είναι ψεύτες! Κρητικός ων και ο ίδιος... Που σημαίνει ότι τους έλεγε ψέματα, πως ήταν ψέματα ο Τάφος... 


"ΤΟΥ ΖΙΑ ΤΟ ΜΝΗΜΑ"

Μινωικό Ιερό Κορυφής Γιούχτα

Άρα το ζητούμενο είναι πια, όχι το εάν ήταν, αλλά το πού ήταν το Τάφος του Δία! Επάνω στην Ίδη (Ψηλορείτης) στο Ιδαίο Άντρο, στην Ζώμινθο παραδίπλα ή πάνω στο όρος Γιούχτας, όπου 1.500 μόλις μέτρα από το Ανάκτορο των Αρχανών, υπάρχει εκείστο κέντρο του περίφημου "Μινωικού Ιερού της Κορυφής", ένα σπηλαιώδες χάσμα, βάθους περίπου 12 μ., που επικοινωνεί στο τέρμα με δευτερεύουσες σπηλαιώδεις κοιλότητες και ονομάζεται από τους Κρητικούς "του Ζια το Μνήμα", δηλαδή "του Δία ο Τάφος"! Ένας Τάφος μέσα σε Ιερό και μάλιστα από τα σπουδαιότερα του Μινωικού Πολιτισμού, δικαιολογεί το ίδιο το Ιερό. Και όταν είναι ο Τάφος του ίδιου του Δία, τότε το κάνει κρητικό σύμβολο!


ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΔΙΑ

Το όρος Γιούχτας από το Ηράκλειο, που σχηματίζει το κεφάλι του νεκρού Δία

Και το ίδιο όμως το όρος Γιούχτας, έχει την δική του ισχυρότατη σύνδεση με τον Δία! Πρώτα πρώτα η ονομασία "Γιούχτας", προέρχεται σαν αντιδάνειο από το "Τζούπτας", δηλαδή από το "JupiterΤζου-πατέρ", που σημαίνει "Ζευς πατήρ", δηλαδή ο Ζευς ή Δίας, ο πατέρας!

Η δε λέξη Δίας, είναι δευτερεύουσα, καθώς αποτελεί την γενική του Ζευς! Ο Ζευς, του Ζεός - Δεός ή θεός ή Διός, απ΄ όπου το "Δίας". Προσέξτε πόσο η σημαντική και αρχέγονη, στην κρητική ελληνική διάλεκτο, είναι η διατήρηση της λέξης "Ζιάς", καθώς αναφέρεται το Ιερό της Κορυφής ως "του Ζιά ο Τάφος", όπως είδαμε. Το Ζιάς είναι το αυτό με το Δίας - Ζίας, εκ του Ζευς!

Ο Γιούχτας, λοιπόν, με το τριώροφο Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών, το Ιερό της Κορυφής και τον Τάφο του Δία, αποτελούσε το ιερό βουνό της Κρήτης, που ονομαζόταν και βουνό του Δία, με την μορφή του προσώπου του να σχηματίζεται από τις πλαγιές και κορυφές του όρους! Πράγματι, αν κοιτάξει κανείς από το Ηράκλειο, θα δει "τον Δία να κοιμάται"...


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

Σύμφωνα με όλες τις αναλύσεις μου, το Πάριο Χρονικό, αλλά και τις μελέτες παρά το πλευρό του μεγάλου Έλληνα Ερευνητή και Συγγραφέα Δημήτρη Αλεξάνδρου (ο "πατέρας" των Καλάς, των Γκρεκάνων και όλων των Ξεχασμένων Ελλήνων - δείτε εδώ), έχω καταλήξει σε αυτό το ασφαλές χρονολόγιο, που μας ξεμπερδεύει για τα καλά τα κουβάρια της Ιστορίας:

ΕΚΡΗΞΗ ΘΗΡΑΣ: 1.528 π.Χ.

ΜΙΝΩΑΣ Α΄: 1.470 π.Χ. ή 1.437 π.Χ.

ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΤΡΟΙΑΣ: 1.217 - 1.208 π.Χ.

"Πάριο χρονικό" εκδοχή 1

"Πάριο χρονικό" εκδοχή 2

Γνωρίζουμε όμως από το "Πάριο Χρονικό", ότι ο Μίνωας ο Α΄ ανέλαβε Βασιλιάς ίσως περί το 1.470 π.Χ. (λείπουν κάποια σημεία στην επιγραφή) ή ορθότερα κατά το 1.437 π.Χ. (λόγω της ταυτόχρονης βασιλείας Πανδίονος Α΄, εγγονού του Ηφαίστου, το 1.437 έως 1.397 π.Χ. στην Αθήνα και της χρονολόγησης της από τον Κάστορα τον Ρόδιο περί το 150 π.Χ.). και πως  οίκισε είτε την Απολλωνία (Αγία Πελαγία), είτε την Κυδωνία (Χανιά), ενώ τότε ανακαλύφθηκε και ο σίδηρος στην Ίδη (Ψηλορείτης), από τους Ιδαίους Δακτύλους, φρουρούς του Δία, οι οποίοι ίδρυσαν και τους Ολυμπιακούς Αγώνες (Ιδαίος Ηρακλής)! Άρα η γέννηση του Δία στην Δίκτη και η ανατροφή του στην Ίδη της Κρήτης, συμπίπτει με την εύρεση του σιδήρου και την επεξεργασία του με την φωτιά. Η Εποχή του Σιδήρου, λοιπόν, άρχισε με τον Δία...

Πρέπει να υπογραμμίσουμε εδώ, πως αυτός είναι ο πρώτος Μίνωας που αναφέρει το "Πάριο Χρονικό" (συμβατικά Μίνωας Α΄), ενώ  παρακάτω, το 1.294 π.Χ., αναφέρεται ο άλλος, ο γνωστός Μίνωας του Μινώταυρου (συμβατικά Μίνωας Β΄).


ΔΙΑΣ, Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΡΗΤΟ-ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Το "Πάριο Χρονικό", αρχίζει με την χρονολόγηση του Κέκροπα, του πρώτου Βασιλιά της Αθήνας, που τότε ονομαζόταν "Κεκροπία", τοποθετώντας τον στο 1.581 π.Χ., 53 χρόνια πριν την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας και της καταστροφής του Κρητο-Κυκλαδικού Πολιτισμού

Επειδή γνωρίζουμε όμως ότι ο Κέκροψ εισήγαγε στην Αθήνα την λατρεία του Διός, συμπεραίνουμε ότι ο σπουδαίος Βασιλιάς των Κρητο-Κυκλάδων ήταν ο ίδιος ο Δίας, με κέντρο την Κρήτη, που διόρισε Βασιλείς μέλη της οικογένειάς του σε άλλα συμμαχικά μέρη και νησιά όπως την Θήρα!

 Ήταν τόσο προηγμένος και ειρηνικός και γεμάτος ευημερία ο Ελληνικός εκείνος Πολιτισμός, με τέτοια αίγλη και ευμάρεια, που η περίοδος του Δία, η βασιλεία και οι συμβασιλείς του "θεοποιήθηκαν" και έμειναν στην μνήμη και μετά την έκρηξη της Θήρας και τον Κατακλυσμό του Δευκαλίωνα που ακολούθησε λόγω της ηφαιστειακής δράσης και των ηφαιστειακών νεφών!

Άρα, ο Ζευς ή Δίας, βασίλευσε σε Κρήτη και Κυκλάδες πριν ή έως το 1.528 π.Χ.. Η πρώιμη ηφαιστειακή δράση, οι πρώιμες δονήσεις και καπνοί, έκαναν τον τότε Βασιλικό Οίκο του Δία να φύγει ή να θεωρηθεί ότι έφυγε και κατέφυγε δια θαλάσης στο ψηλότερο δυνατό και ασφαλές μέρος, στο ψηλότερο βουνό της Ελλάδας, που ήταν ο Όλυμπος. Και εκεί όλη η βασιλική οικογένεια έγινε από Κρητική "Ολύμπια" (Ολύμπιοι)...

Αλλά πώς είχε "φύγει", αφού τάφηκε εκείΜε τον Πυθαγόρα, μάλιστα, να το πιστοποιεί προσωπικά και επιτόπου, περί το 550 π.Χ. 

Και όπως έχουμε αναφέρει άλλοτε, σε παγκόσμια αποκλειστική πρωτιάτο Ηφαίστειο της Θήρας προκάλεσε τότε και τον Κατακλυσμό του Δευκαλίωνα (δείτε εδώ)! Η Αθήνα και η Πελοπόννησος έμειναν μόνο τότε αλώβητες, σπρώχνοντας τους Αχαιούς - Μυκηναίους προς την Κρήτη, η οποία παροδικά είχε απωλέσει, λόγω της καταστροφής, την δύναμη και την θαλασσοκρατία της. Η συμφορά και το δέος των Μυκηναίων για όσα αντίκρισαν στην προηγμένη, αλλά ερειπωμένη Κρήτη, έφερε κοντά τα δύο ελληνικά φύλα και επηρέασε βαθύτατα τον λεγόμενο "Μυκηναϊκό Πολιτισμό", που θα έπαιρνε την αιώνια ελληνική σκυτάλη.


"ΤΙΤΑΝΟΜΑΧΙΑ"

Η ηφαιστειακή εκείνη έκρηξη της Θήρας το 1.528 π.Χ.η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία του κόσμου, με τις φοβερές πύρινες φωτιές και εκτοξεύσεις, μπορεί δε να ερμηνευθεί ως "Τιτανομαχία". Μια μάχη επιβίωσης της ανθρωπότητας, ανάμεσα στα καυτά σωθικά της γης και την λάβα που εκτινάχθηκε σε ύψος περίπου 35 χιλιόμετρων, εκτοξεύοντας υλικά σχεδόν 60 κυβικών χιλιομέτρων, όγκος που ισούται με 64 εκατομμύρια σπίτια! Αλλά ήτσν και τα τιτάνια κυριολεκτικά ηφαιστειακά - σεισμικά κύματα (τσουνάμι) ύψους 30 μέτρων (σχεδόν όσο ο Λευκός Πύργος), που κατέστρεψαν όλα τα γειτονικά νησιά αλλά και τις βόρειες ακτές της Κρήτης, όπου έφτασαν 30 με 45 λεπτά μετά από την έκρηξη, καλύπτοντας απόσταση 125 χιλιομέτρων, με ταχύτητα 200 έως 250 χλμ. ανά ώρα!

Και το θαλάσσιο, το Κρητο-Αιγιακό Βασίλειο του Διός κατέρρευσε... Για να αναγεννηθεί αργότερα το Μινωικό Βασίλειο...


Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΒΙΓΛΑ ΤΟΥ ΓΙΟΥΧΤΑ

Ως μεγάλος και διάσημος Βασιλιάς όμως ο Ζευς, όπως προείπαμε, θα είχε οπωσδήποτε Ανάκτορο, Παλάτι και μάλιστα σε ασφαλές σημείο, που να μπορούσε να αγναντεύσει εύκολα την θάλασσα και το λιμάνι (Ηράκλειο), αλλά και το απέναντι "συμβασιλεύον" και ακμαίο Ακρωτήρι της Θήρας, από όπου τα πλοία πήγαιναν και έρχονταν ασταμάτητα.

Και τέτοιο ιδανικό μέρος, ήταν μόνο το όρος Γιούχτας, με τις κρυμμένες Επάνω Αρχάνες, που μπορεί να κοιτά και το λιμάνι του Ηρακλείου και την Θήρα, μια απόσταση 130 χιλιομέτρων!

Μάλιστα, όταν για έναν ολόκληρο χειμώνα ζούσα στην Θήρα, ανάμεσα σε άλλα, οι υπέροχοι και φιλικοί της κάτοικοι, μου έλεγαν κάτι που μου έμοιαζε απίθανο. Πως όταν καθαρίζει η ατμόσφαιρα, φαίνεται η Κρήτη! Δεν το πίστευα. Και όμως, μια μέρα, ήταν τόσο διαυγής ο ορίζοντας, που από τον δρόμο προς τον Πύργο Καλλίστης, είδα με τα ίδια μου τα μάτια τα βουνά της Κρήτης! Είδα απέναντι! Και με κατέλαβε δέος! Ένιωσα την χαρά της μακρινής επαφής και μπόρεσα να καταλάβω το πανάρχαιο δέσιμο Κρήτης και Θήρας...

Πάνω, λοιπόν, στην στρατηγική βίγλα του Γιούχτα, με τα άφθονα νερά, ελέγχοντας και το λιμάνι και το πέλαγος προς βορρά, πρέπει να έστησε το νέο Ανάκτορό του ο Ζευς/Δίας (Επάνω Αρχάνες). Και γι' αυτό εκεί πάνω ήταν και ο Τάφος του, που μετατράπηκε σε μέγα Ιερό της Κρήτης, το Ιερό της Κορυφής, ενώ ο Γιούχτας σε ιερό βουνό και το εμπρός από το Ηράκλειο νησάκι, σε νήσο Δίας!


ΤΟ "ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΜΙΝΩΑ"

Το "δαχτυλίδι του Μίνωα", 15ος αι. π.Χ., Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου- πηγή

Χαρακτηριστική είναι και η εικόνα που παρουσιάζει το λεγόμενο χρυσό σφραγιστικό "δακτυλίδι του Μίνωα" του 15ου αι. π.Χ. που βρέθηκε στην Κνωσό και δείχνει έναν μεγάλο Ναό πάνω σε όρος, που φαίνεται από την θάλασσα! Όπως ακριβώς ξεχωρίζει από μακριά, από την θάλασσα του Ηρακλείου, το "Ιερό της Κορυφής" του Γιούχτα, παραδίπλα στο Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών!

Εάν δεν εικονίζεται το "Ιερό της Κορυφής", τότε πρόκειται για το ίδιο το Ανάκτορο του Γιούχτα στις Επάνω Αρχάνες, που φαίνεται πανύψηλο (τριώροφο), φέρει τέσσερις κίονες και κάτι σαν αέτωμα! Ένα μοτίβο της κλασσικής περιόδου, που συναντούμε σε αρχαίους ελληνικούς ναούς, όπως και στον Παρθενώνα της Ακρόπολης Αθηνών. Όμως εδώ ίσως δεν είναι το κλασσικό τριγωνικό, μαρμάρινο αέτωμα, αλλά χώμα από το οποίο βγαίνει ένα ιερό δένδρο. Μα εάν είναι χώμα πάνω σε κίονες, τότε πρόκειται για Τάφο! Τον Τάφο του Δία, πλάι στο Ανάκτορο του Δία!

Από αυτό τελικά το Ιερό ή Ναό ή Τάφο ή Ανάκτορο της Κορυφής, φαίνεται να βλασταίνει και να απλώνεται ο νέος Μινωικός Πολιτισμός, με δύο βωμούς ή τάφους δεξιά και αριστερά και ένα πλοίο στην θάλασσα, σωληνωτό με μορφή ιππόκαμπου, που φέρει πλέον δύο Ανάκτορα χωρίς αέτωμα! Αλλά με κέρατα ταύρου επάνω τους! Το σύμβολο του Μίνωα! Συμβολίζοντας ίσως την Μινωική Αυτοκρατορία της Θάλασσας, την οποία έχτισε με τα πλοία του τότε, εξουσιάζοντας νησιά και πελάγη σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο!

Προσέξτε όμως. Ο Ναός, Τάφος ή Ανάκτορο της Κορυφής στο δακτυλίδι, φέρει ανάμεσα στους κίονες κάποιες γραμμές ζιγκ-ζαγκ, που θυμίζουν αστραπές ή κεραυνούς! Το σύμβολο του Δία! Άρα έχουμε ξεκάθαρα την σχέση αρχής (Αρχάνες) και συνέχειας, δηλαδή την σχέση Δία και Μίνωα!

Ο δε αριστερός, όπως κοιτούμε, βωμός ή τάφος, έχει το ίδιο ιερό δέντρο με τον Ναό, Τάφο ή Ανάκτορο της Κορυφής του δακτυλιδιού και άρα έχουν συνάφεια, αφορούν δηλαδή τον Δία.

Ο δεξιός, όπως κοιτούμε όμως βωμός ή τάφος, δεν έχει το ιερό δέντρο, αλλά τα κέρατα του ταύρου, το σύμβολο του Μίνωα! Του Μίνωα Α', οφείλουμε να συμπεράνουμε.


Ο ΜΙΝΩΑΣ Β΄

Διότι βάση του "Πάριου Χρονικού", υπήρχε και μεταγενέστερος Μίνωας (Μίνωας Β' συμβατικά), που βασίλευε το 1.294 π.Χ.! Όταν και στην Αθήνα βασίλευε ο Αιγέας, πατέρας του Θησέα! Πρόκειται λοιπόν για τον Μίνωα με τον Μινώταυρο!

Και ακριβώς την Κρήτη του Μίνωα Β΄, μας περιγράφει ο Όμηρος με τα λόγια του Οδυσσέα:

"Κάπου υπάρχει η Κρήτη, νησί στη μέση ενός πελάγου
βαμμένου στο μαβί, πλούσιο κι εύφορο, θαλασσοφίλητο·
το κατοικούν πολλοί, άνθρωποι αναρίθμητοι, σε πόλεις ενενήντα.
Μεικτή η γλώσσα τους κι ανάκατη, ανάλογα με τη φυλή·
άλλοι Αχαιοί, άλλοι οι βέροι Κρητικοί γενναίοι,
εκεί κι οι Δωριείς στα τρία χωρισμένοι, κι ακόμη
οι Κύδωνες κι οι θείοι Πελασγοί.
Ανάμεσά τους η Κνωσός, μεγάλη πόλη, όπου βασίλευε άλλοτε ο Μίνως,
που κάθε εννιά του χρόνια του μεγάλου Δία ήταν συνομιλητής,
πατέρας του πατέρα μου, του αντρείου Δευκαλίωνα —
ο Δευκαλίων μ᾽ έσπειρε, μαζί και τον Ιδομενέα βασιλιά.
Εκείνος όμως με κυρτά καράβια ξεκίνησε να πάει στην Τροία
ακολουθώντας τους Ατρείδες" (Οδύσσεια, Ραψωδία 19, 172 - 183, μετάφραση)

Πολύ σημαντικές πληροφορίες μας δίνει εδώ ο Όμηρος για την Κρήτη, όπως είναι στα χρόνια τελικά του Ομήρου και όχι του Τρωικού Πολέμου. Με ενενήντα πόλεις, με Αχαιούς, ακόμη και Δωριείς να βρίσκονται πια στο νησί (αποικισμός), με σπουδαιότερη πόλη την Κνωσό, όπου βασίλευε "άλλοτε" ο Μίνωας, που κάθε εννέα χρόνια ανέβαινε και έπαιρνε νόμους από τον Δία, μάλλον στο Ιδαίο Άντρο. Διότι η συνταγή της επιτυχίας της προηφαιστειακής βασιλείας του Δία και της μεταηφαιστειακής του Μίνωα, ήταν οι καλοί και δίκαιοι Νόμοι! Το μυστικό της ευημερίας!

Αυτός πάντως ο Μίνωας Β΄, ήταν ο πατέρας του Δευκαλίωνα του Κρητός και παππούς του Ιδομενέα της Κρήτης, ο οποίος είχε πάρει μέρος στον Τρωικό Πόλεμο, όταν όμως κυρίαρχες πια ήταν οι Μυκήνες! Η δε Τρωική Εκστρατεία είχε γίνει το 1.217 π.Χ..

Άρα η μετατόπιση του κέντρου βάρους από τον Μινωικό Πολιτισμό στον Μυκηναϊκό, το "τακ", πρέπει να έγινε μετά τον Μίνωα Β΄, κάπου στα χρόνια του Δευκαλίωνα του Κρητός, γύρω στο 1.250 - 1.230 π.Χ.. 

Η δε συμμετοχή του Ιδομενέα της Κρήτης στον Τρωικό Πόλεμο υπό τον Αχαιό Αγαμέμνονα, δείχνει μόνο αρμονικές, αδελφικές σχέσεις Κρήτης - Μυκηνών και όχι κατάκτηση ή δουλεία, αφού ο Κρητικός Ιδομενέας διέθετε ολόκληρο πολεμικό στόλο 80 πλοίων, με τα οποία πήγε στην Τροία! Οι κατακτημένοι, όμως, είθισται να μην διαθέτουν ούτε βάρκα...

Γνωρίζουμε ακόμη, ότι επί Μίνωα Β΄ (1.294 π.Χ.) η Κρήτη ήταν τόσο δυνατή, που με ισχυρό στόλο κατέκτησε τα Μέγαρα και πολιόρκησε την έντρομη και αδύνατη τότε και χωρίς στόλο Αθήνα, επιβάλλοντας την αποστολή στην Κρήτη 7 Αθηναίων νέων και 7 νεανίδων κάθε χρόνο, για να γίνουν βορά του Μινώταυρου!

Και ήταν ο γιος του Αιγέα, ο Θησέας, που θα πήγαινε στον Μίνωα Β΄ της Κρήτης και θα σκότωνε το θηρίο μέσα στον Λαβύρινθο, τον οποίο είχε χτίσει ο Δαίδαλος. Ο Θησέας γυρνώντας όμως κατά λάθος με μαύρα πανιά, προκάλεσε απόγνωση στον πατέρα του Αιγέα, που νόμισε πως ο γιος του είχε σκοτωθεί και έτσι έπεσε από το Σούνιο και πνίγηκε μέσα στο Αιγαίο. Η ημέρα εκείνη ήταν πιθανόν η 23η Οκτωβρίου του 1.258 π.Χ., αφού κατά το "Πάριο Χρονικό", το 1.258 π.Χ. έγινε Βασιλιάς της Αθήνας ο Θησέας.


ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΩΝ ΑΡΧΑΝΩΝ

Χρυσό δακτυλίδι Τάφου Α΄, Φουρνί, Επάνω Αρχάνες, 1.400 π.Χ. - πηγή

Εντυπωσιακό είναι και το χρυσό σφραγιστικό δακτυλίδι των Επάνω Αρχανών του 1.400 π.Χ., που βρέθηκε από τους Αρχαιολόγους Γιάννη και Έφη Σαπουνά - Σακκελαράκη στο Φουρνί και στον θολωτό τάφο Α΄, καθώς βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια με το δακτυλίδι του "Μίνωα" στην Κνωσό! Απεικονίζεται και εδώ ο ίδιος βωμός - τάφος με το "ιερό δέντρο", ενώ συγκλονίζει ένα "Ι" αριστερά πάνω από ένα έντομο. Είναι το σύμβολο του κεραυνού. Το σύμβολο του Δία! Ταυτόχρονα ίσως αποτελεί και μονόγραμμα διπλού "Ι".



Η ΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΝΩΝ

14πλευρη σφραγίδα, Φουρνί, Επάνω Αρχάνες, 2.000 με 1.900 π.Χ. - πηγή

Εντυπωσιακότερη όλων, ίσως είναι όμως η οστέινη πολυσφραγίδα των Αρχανών, με 14 ξεχωριστές σφραγίδες επάνω της, που βρέθησε στο ταφικό κτίριο 6 στο Φουρνί και χρονολογείται στο μακρικό 2.000 με 1.900 π.Χ.! Τετρακόσια χρόνια πριν την έκρηξη της Θήρας! Στις απαρχές του Κρητικού Πολιτισμού, του οποίου προηγήθηκε ο Κυκλαδικός.

Φανταστείτε τι πλούτος υπήρχε τότε στην Κρήτη! Τι επαφές πια με τον Κυκλαδικό Πολιτισμό, τι εμπόριο, τι μεταφορές, τις τέχνες, πόσα αγαθά, που χρειαζόταν 14 διαφορετικές σφραγίδες στο Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών για να σφραγίζει, να επιλέγει, να ταξινομεί, να φορολογεί, ως το πρώτο και κύριο διοικητικό και θρησκευτικό κέντρο του νησιού!

Κοχλιάριο (κουταλάκι) με ιερογλυφική κρητική γραφή Επάνω Αρχανών

Επιπρόσθετα, στις σφραγίδες, εκτός από τις ανάγλυφες παραστάσεις, εμφανίζεται η πιο παλιά, ως τώρα, γραφή που βρέθηκε στην Κρήτη, πρόγονος της Κρητικής Ιερογλυφικής και της Γραμμικής Α΄! Είναι η περίφημη "γραφή των Αρχανών"!

Τελικά, η πολυσφραγίδα των Αρχανών, μαρτυρά την ύπαρχη μιας ολόκληρης "Αυτοκρατορίας"! Ειρηνικής, ευημερούσας, πάμπλουτης! Μια "Ατλαντίδας" του Αιγαίου!


Ο ΟΙΚΙΣΚΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΝΩΝ

Οικίσκος Αρχανών - πηγή

Ένα από τα αναπάχτεχα ευρήματα των ανασκαφών του Ανακτόρου, είναι και ο περίφημος "οικίσκος των Αρχανών" του 1.600 π.Χ., ένα πήλινο ομοίωμα σε σμίκρυνση της κλασικής μινωικής οικίας, που ήταν διώροφη, ευάερη και ευήλια, όπως και τα σπίτια στο αρχαίο Ακρωτήρι της Θήρας, τα οποία είναι τόσο καλοδιατηρημένα, όταν τα είδα για πρώτη φορά από κοντά, που μου ερχόταν να ρωτήσω "πόσο νοικιάζονται για να μείνει κανείς"...

Προκαλεί εντύπωση η ύπαρχη βεράντας, ένα σήμα κατατεθέν του ανοικτού και φωτεινού Ελληνικού Πολιτισμού, που αυτοκαταστρέφεται σήμερα μέσα στις στιβαγμένες πολυκατοικίες των μεγαλουπόλεων, που μόνο ως φυλακές θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι Αρχαίοι Έλληνες...

Τέτοια σπίτια, σαν του οικίσκου, φαίνονται και στις περίφημες τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου, που έκαναν διάσημη την Θήρα σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, με την μεσαιωνική ονομασία "Σαντορίνη" και άνοιξαν το ρεύμα τουρισμού στις Κυκλάδες και γενικά την απίστευτη Ελλάδα του Αιγαίου!


Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟΥ ΣΤΙΣ ΕΠΑΝΩ ΑΡΧΑΝΕΣ


Σύμφωνα με το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και τους Αρχαιολόγους, το Ανακτορικό συγκρότημα των Επάνω Αρχανών, όπως όλα τα μινωικά, πρωτοξεκινά γύρω στα 1.900 π.Χ.. Καταστρέφεται γύρω στα 1.700 π.Χ. από σεισμό, ανοικοδομείται αμέσως και ξανακαταστρέφεται γύρω στα 1.600 π.Χ. και πάλι από σεισμό. Τελικά, γύρω στα 1.450 π.Χ. περνά και αυτό στον έλεγχο των Μυκηναίων Αχαιών, που κατακτώνται όμως από τον πολιτισμό, την αρχιτεκτονική, τα επιτεύγματά της Κρήτης, δημιουργώντας τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό, με βάση τον Μινωικό.

Όλες αυτές οι φάσεις καλύπτουν χρονολογικά τον συλλογισμό μας και την σύνδεση με τον Δία, γενάρχη του Βασιλικού Οίκου της Κρήτης και τελικά του λεγόμενου Μινωικού Πολιτισμού.

Τα δε ερείπια του Ανακτόρου των Αρχανών που βλέπουμε εκεί σήμερα, χρονολογούνται περί το 1.600 π.Χ., άρα κοντά στην περίοδο της καταστροφικής έκρηξης του ηφαιστείου της Θήρας, το 1.528 π.Χ.. Αυτό σημαίνει, πως ο Δίας βασίλευε προηφαιστειακά, την περίοδο της μεγάλης ακμής του Κρητο-Κυκλαδικού Πολιτισμού και γι΄ αυτό ήταν διάσημος και δημοφιλής, πολύ περισσότερο από τον γιο του Μίνωα, μεταηφαιστειακά. Τόσο που ο Δίας να θεωρηθεί στα μάτια των ανθρώπων "θεός", αλλά όχι και ο Μίνωας. Επομένως, η αίγλη της Κρήτης επί Δία ήταν πολλαπλάσια, από την μεγάλη πράγματι αίγλη του νησιού επί Μίνωα Α' και Β΄.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ - ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΟΥ ΔΙΑ;

Από όλα τα παραπάνω, βλέπουμε πως είναι πολύ πιθανό το Ανάκτορο των Επάνω Αρχανών να αποτελεί το ίδιο το Παλάτι του Δία, αφού:

1. Βρίσκεται ανάμεσα στα δυο Σπήλαια του Δία (Δίκτης και Ίδης), σε κομβική τοποθεσία.

2. Εκεί έχει γεννηθεί η πρώτη γραφή της Κρήτης (γραφή Αρχανών) και άρα ήταν το κέντρο πολιτισμού και διοίκησης του νησιού πολύ πριν τον Μίνωα.

3. Εκεί βρίσκεται το παλαιότερο βασιλικό νεκροταφείο της Κρήτης και όλου του Αιγαίου (Φουρνί,  Επάνω Αρχάνες).

4. Εκεί βρισκόταν το μέγα μινωικό "Ιερό της Κορυφής" (όρος Γιούχτας,).

5. Εκεί βρισκόταν ο Τάφος του Δία ("του Ζιά το μνήμα" - Γιούχτας, Επάνω Αρχάνες), που σε κάθε περίπτωση υπογραμμίζει ότι ο διάσημος και πασίγνωστος Δίας δεν ήταν "θεός", αλλά θνητός Βασιλιάς, που έδωσε σοφούς Νόμους και καλοδιοίκησε Κρήτη και Κυκλάδες, φέρνοντας μια μεγάλη δημιουργική ειρήνη, γεμάτη ευημερία, δικαιοσύνη, τεχνολογική πρόοδο, χαρά και ξεγνοιασιά στους υπηκόους του.

6. Εκεί βρισκόταν το Ιερό Βουνό της Κρήτης (Γιούχτας), με την μορφή του προσώπου του Δία.

7. Εκεί, τέλος, το 1.528 π.Χ., με την τρομερή έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας, οι φοβεροί ηφαιστειακοί σεισμοί και τα απανωτά, θαλάσσια κύματα άνω των 30 μέτρων, κατέστρεψαν το Βασίλειο και τα Ανάκτορα του Δία, αλλά αργότερα η βαθιά, ανέπαφη κρητική ρίζα γέννησε το Βασίλειο του Μίνωα, στα ίδια εκείνα ελληνικά χώματα, στην ίδια εκείνη αρμύρα, στα ίδια εκείνα βουνά.

Οι ανασκαφές πρέπει να συνεχιστούν άμεσα στις Επάνω Αρχάνες, σε βάθος και πλάτος, χωρίς καθυστερήσεις, διότι το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ανατρεπτικό και συνταρακτικό και πρέπει να γίνονται παράλληλα με τις ανασκαφές στην ορεινή Ζώμινθο, διότι το ένα αίνιγμα λύνει ίσως το άλλο.


Δωμάτια σε Ηράκλειο - Rooms in Heraklion Crete

Booking.com



Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !